Ezt a bejegyzést Nyiri Bálint garabonciás barátomnak
ajánlom, aki 2012 nyarán egy amerikai gyerektábor konyháján senyvedve, két odaégett
pizzástepsi tisztára suvickolása között belémoltotta az UNESCO világörökségek
felkutatása iránti vágyat. Azóta is nagyjából-egészében ezek mentén szervezem
utazgatásaimat, íme hát az első Indonéziából! Nem véletlenül választottuk
ugyanis Yogyakarta városát, hiszen innen viszonylag könnyen megközelíthető a
Jáva szigetén található két, talán legjelentősebb templomegyüttes, a hindu
Prambanan és a buddhista Borobudur.
Kedden volt szerencsénk eljutni Prambananba. Yogyakarta
belvárosából egy darab helyi busszal ki lehet jutni a mintegy 45 percre lévő
műemlék-csoporthoz, a jegy 3000 rúpiába kerül, ez 60 magyar forint,
szerintem nem egy vészes összeg, aki már eljön Ázsiába, azt hiszem, ezt ki
lehet fizetniJ
Úgy képzeltem, hogy ez a templomegyüttes a nagy és szép semmi közepén van,
ehelyett egy négysávos autóút épült mellé, szerencsére gigantikus a park, és nem
hallatszanak be a kocsik. Nyitva tartás napkeltétől napnyugtáig, azaz reggel
6-tól este 6-ig, a belépő nekünk átszámítva kb. 2.200 forint volt, mert ügyesen
nem felejtettük otthon a nemzetközi diákigazolványunkat. Ezt a kis darab
plasztikot egyébként eddig mindenhol respektálták, meg is kaptuk érte a kb.
50%-os árengedményt.
A Prambanan a legnagyobb és legszebbnek mondott hindu
templomegyüttes Délkelet-Ázsiában, Krisztus után 900 körül épült, 1991-ben
került fel az UNESCO World Heritage listájára. A három fő templom ( ezek a
legnagyobbak a képeken ) a három hindu főisten előtt tiszteleg: Brahma – a
teremtő, Siva – a pusztító és Visnu – a
megtartó. A három kisebb szentély pedig az őket szolgáló állatoknak épült:
hattyú (Brahma), bika (Siva) és Garuda ( Visnu „járműve”, a madár-ember lény –
érdekesség, hogy az indonéz állami légitársaság neve is Garuda. Tudjátok, a
helyi MALÉV. Bocs, csak volt MALÉV). Siva és Brahma templomán látható a Ramayana-relief, ez az egyik
legjelentősebb hindu eposzt meséli el domborművek formájában. Erről még később
lesz szó.
Nagy szerencsénkre kedd lévén, alig lézengett pár turista,
így kedvünkre pózerkodhattunk az ősi templomok előtt, a tonnányi képből itt
csak párat tennék közzé. Naplemente előtt két órával értünk oda, így miután
megtelt az összes memóriakártya, leültünk háttal a Napnak, és néztük ahogy a
templomok színe változik a fényben. Arra gondoltam, hány ezer naplementét
láthattak már ezek a kövek? Ahogy ott meditáltunk magunkban, lassan
kitessékeltek minket, egyrészt mert záróra volt, másrészt mert kezdődött a
balettelőadás. Hajaj most mindenki kapjon a fejéhez, balettet néztünk, úgyám,
méghozzá szabadtéren!
Ugyanis a Prambanan-élményhez hozzátartozik a nyaranta szabadszínpadon előadott Ramayana-balett. Olyan, mint a szegedi szabadtéri játékok, csak talán egy hajszállal egzotikusabb. Félkör alakú kőpadok, előtte hatalmas színpad, háttérben a kivilágított Prambanan …. Majdnem magunk alá hamuztunk a gyönyörűségtől. A csóróvégre vettünk belépőt, ez is 2000 forint körül volt, ettől persze a VIP részlegre kissé borsosabb az ár, bár a szegedi szabadtéri London-szektorához képest a kanyarban sincs. Amikor itt azt mondják, valami nagyon drága, azt otthon olyan erős középkategóriás árnak titulálnám.
Véletlenül se nézek a kamerába
Garuda, a madár-ember ábrázolása a reliefeken
Ugyanis a Prambanan-élményhez hozzátartozik a nyaranta szabadszínpadon előadott Ramayana-balett. Olyan, mint a szegedi szabadtéri játékok, csak talán egy hajszállal egzotikusabb. Félkör alakú kőpadok, előtte hatalmas színpad, háttérben a kivilágított Prambanan …. Majdnem magunk alá hamuztunk a gyönyörűségtől. A csóróvégre vettünk belépőt, ez is 2000 forint körül volt, ettől persze a VIP részlegre kissé borsosabb az ár, bár a szegedi szabadtéri London-szektorához képest a kanyarban sincs. Amikor itt azt mondják, valami nagyon drága, azt otthon olyan erős középkategóriás árnak titulálnám.
Ez köszönt ránk a színpad mögül
Ramayana
A történet a következőről szól ( én is csak onnan tudom,
mert elolvastam a külön erre a célra a gyengébbek és balett-analfabéták
kedvéért kinyomtatott prospektust, valamint mert a színpad két oldalán
kivetítőn folyamatosan írták, mi is történik éppen). Prabu Janaka, a
Mantili-királyság ura férjhez adná leányát, Shintát. Versenyt hirdet a messzi
földről érkező hercegek között, melyet Rama, Ayodya hercege nyer meg. Igen ám,
de egy másik király, Rahwana is fente a fogát a szép királykisasszonyra, és nem
hagyja annyiban vereségét, elindul a fiatalok után. Csellel elrabolja Shintát,
és elviszi a kastélyába. Rama és hű szolgálója utánuk ered, itt mindenféle
harcok és egyéb összecsapások következnek gyönge másfél órában, egy darab
szünettel. Majd a tetőponton Rama visszaszerzi Shintát, de nem hisz az ártatlanságában,
így Shinta – bizonyítva, hogy ő érintetlen, hirtelen ötlettől vezérelve
felgyújtja magát. De a tűz istene megakadályozza a királyleány halálát, és a
fiatalok boldogan élnek amíg vége nem lesz az előadásnak. Nos, a darab elején
egy jó kiállású úriember kedvesen köszöntött minket, kérte hogy ne
fényképezzünk vakuval, majd röviden vázolta ezt a történetet, és okosan
elmondta, hogy a végén ki fog meghalni és ki győzedelmeskedik. Kicsit megharagudtam
rá, hogy lelőtte a poént már rögtön a startnál, no mindegy. A leglátványosabb
rész az volt, mikor Hanuman, a fehér majom, Rama szövetségese felgyújtotta
Rahwana palotáját, azaz két óriási szénakazlat a színpad tetején, nagyjából fél
perc alatt égett le teljesen. A szereplők táncát egy harmincfős gamelán
zenekar kísérte. Számomra fantasztikus élmény volt!
A darab végén taps, ujjongás, ilyenek, majd visszatért az
úriember, aki csúnyán elárulta a történet végkifejletét, és felszólított
minket, hogy mindenki gyorsan fáradjon a színpadra, mert csak pár perc maradt a
fotózásra, azaz „photo session”-re ( ha Indonéziába vet a sors, kedves Olvasó, készülj fel a napi
átlag 5x15 perces fotószessönre – ez itt egyszerűen nem maradhat el!). A sok
bulé ( mert főleg bulék voltunk a nézőtéren) csak bámult, nem tudta mit kezdjen
a helyzettel, Európában nem szokás előadás után felmászkálni a színpadra és a
szereplőkkel fényképezkedni! Ekkor az úriember másodszor is felszólította a sok
értetlen fehéret, hogy tessék már jönni fotófotóóó mert nem érünk rá! Mi meg
jót röhögtünk Ágival a felfelé kászálódó német és holland
apa-anya-gyerekek-nagyi csapatokon, és inkább lefényképezkedtünk kint két
beöltözött arccal, mert ott legalább nem volt sor. Mert fotófotóóó, aaaaz kell!
Buléáradat a színpadon
Fehér majom meg a többiek
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése